duminică, 28 august 2016

O minivacanta prin Romania de 1 Mai

In prima zi parasim Bucurestiul avand ca inceput de calatorie judetul Hunedoara. Desi era inca dimineata nu ne-am putut abtine sa nu luam un delicios si copios mic dejun pe Dealul Negru: mici si gratar de pui cu salata :).
       Ne continuam drumul prin Horezu. Aici oprim la un magazin de suveniruri si avem norocul sa vedem live cum se face ceramica de Horezu. Cumparam doua vaze, cu greu ne-am hotarat la modele, pentru ca toate erau minunate.
      Ne oprim la Polovraci, acolo unde a locuit zeul Zamolxis, vizitam pestera.Tot aici, vracii prelucrau o plantă rară, numită povragă, polvragă, sau polovragă, întrebuințată în popor ca remediu împotriva bolilor. Mult mai mult ne-a impresionat Pestera Muierii (Baia de Fier) unde am platit 10 Ron/ persoana. Pestera este superba. Sunt galerii in care trebuie sa mergi aplecat. Am vazut lilieci, stalactite, stalagmite de diverse forme si dimensiuni. Cu o istorie foarte bogata, peștera a adăpostit în timpul războaielor, când bărbații plecau la lupte, foarte mulți copii și femei, de unde i se trage și numele. Este prima peșteră electrificată din România.

Mergem spre Novaci, incercam sa urcam Transalpina, suntem avertizatica drumul este inchis, dar putem urca pana la Ranca.

Trecem rapid de la 20 la 0 grade. Acolo inca era zapada. Ne intoarcem si mergem in Hateg, la rezervatia de zimbri, unde am avut norocul sa vedem chiar si un puiut.
        Rezervaţia Haţeg-Slivuţ, este primul loc de pe teritoriul României, unde zimbrul european şi-a făcut apariţia. Acest fapt s-a întâmplat acum 46 de ani, la 12 noiembrie 1958, când o pereche de zimbrii a fost adusă din Polonia.
        Incercam sa ne cazam si surpriza: toate pensiunile erau ocupate. Cu gandul sa mergem catre Deva ne incercam norocul la Pensiunea "Casa cu Plopi". Cer o camera, o doamna se ofera sa ne inchirieze un pat din camera dansei si o intreb daca pentru mine sau pentru sot...si de la aceasta gluma domnul de la receptie ne intinde cheia de la camera, desi la telefon a spus ca nu mai sunt camere libere, explicand ca nu s-au mai prezentant niste turisti. :)
     A doua zi mergem la manastirea Prislop. Frumos ingrijita. Ajunsi acolo descoperim zecile de masini si sute de credinciosi ce veneau cu ghivece de flori. Descoperim ca acolo este mormantul parintelui Boca, care a slujit aici. Se zice ca la mormantul lui florile nu se usuca niciodata, iar cei ce se vor ruga aici vor avea dorintele implinte.
      Mergem la Sarmizegetusa, unde gasim cea mai frumoasa pensiune Pensiunea Sarmis. Mancarea delicioasa, portii imense, iar locul frumos amenajat cu foisoare, leagane, fantani, terenuri de sport. Camerele costau 120 ron pe noapte. Ne-am propus sa revenim candva...insa acum plecam spre Hunedoara, unde vizitam minunatul Castel al Corvinilor. Este imens, bine conservat, iar intrarea costa 25 ron/ persoana.
Castelul a fost ridicat în secolul al XV lea de Ioan de Hunedoara pe locul unei vechi întărituri, pe o stâncă la picioarele căreia curge paraul Zlasti.
 Construcția a cunoscut în timpul acestuia însemnate transformări, servind atât drept punct strategic întărit, cât și drept reședință feudală. Cu trecerea anilor, diverșii stăpâni ai castelului i-au modificat înfățișarea, îmbogățindu-l cu turnuri, săli și camere de onoare.
În curtea castelului, alături de capela zidită tot în timpul lui Ioan de Hunedoara, se află o fântână adâncă de 30 de metri. Conform legendelor, această fântână ar fi fost săpată de trei prizonieri turci, cărora li s-a promis libertatea dacă vor ajunge la stratul de apă. Dar după 15 ani de trudă, când au terminat fântâna, stăpânii nu s-au ținut de cuvânt. Se spunea că inscripția de pe zidul fântânii inseamnă „Apă ai, inima n-ai”.

Ajungem apoi la Cetatea Devei, unde urcam cu telegondola, dupa ce platim 10 ron/persoana. De aici vedem intreaga localitate, asa cum stramosii au pazit din inaltimi ieșirea și intrarea în Transilvania pe valea Muresului.Cetatea a fost construită la mijlocul secolului al XIII-lea. În a doua jumătatea a secolului al XVII-lea, principele Gabriel Bethlen construiște în cetate un bation care servea drept închisoare și loc de tortura.

Se face tarziu, ne indreptam spre Simeria si ne cazam la pensiunea Steaua Muresului (180 ron/noapte) unde ne rasfatam la piscina.
In cea de-a treia zi dupa micul dejun ne indreptam spre Geoagiu Vai pentru a vedea Baile Romana si cascada Clopota, care din pacate avea doar un fir de apa, fiindca se constuia o hidrocentrala (asa ne-a explicat un domn)
      Ne indreptam spre Calnic sa vedem cetatea, frumos pastrata, unde aflam ca la ora 12 in Alba Iulia are loc schimbul garzii, schimb ce are loc sambata. A fost impresionant. Soldatii defilau in ritmurile tobelor si se indreapta catre tunuri unde trag. Ne plimbam apoi prin cetate si ca si in alte locuri am plecat dezamagita fiindca nu am gasit la nici un magazin vederi. Offf...oamenii astia chiar nu vor sa faca bani :).

Cetatea Alba Carolina este o fortareata construită la începutul secolului al XVIII-lea în orașul medieval Alba Iulia.

Parasim Alba Iulia, cu gandul de a vizita Pestera Scarisoara. O eroare dupa net ne duce in Galda de Sus inloc de Garda de Sus. Intreband localnicii de pestera aflam ca suntem destul de departe de aceasta, dar ca daca tot am nimenrit in zona sa vedem poiana narciselor, spre Mogos.

Drumul este prost si excursia se trasforma intr-o aventura, fiindca locul nu este semnalizat, la un moment dat este doar o zona de paduri si dealuri. In pustietatea aceasta avem surpriza sa ne intalnim cu o caprioara ce alerga speriata. Ne continuam drumul, pe care l gresim :)), insa avem norocul sa ne intalnim cu un cioban, care ne-a indicat ''vestita" poiana. Culegem un buchet de narcise, facem poze si ne intoarcem, continandu-ne drumul spre Garda de Sus.
Ne-am cazat la Pensiunea Onelia, unde ne-a placut foarte mult (140 ron cu mic dejun inclus). Pensiunea are un mic foisor chiar langa rau, iar gazda la micul dejun a fost foarte foarte draguta, indemnandu-ne sa gustam din toate minunatiile gatite si pregatite chiar de dansa.

Seara am mancat la restaurantul Mama Mita, unde consultand meniul ne sare in ochi prajitura Somloi la desert. Intrebam si ospatarul de descrie cu lux de amanunte cum este facuta aceasta prajitura in asa fel incat ne vine instant pofta sa comandam si ni se spune ca nu mai au :))). Doamneeee,,,am ramas si acum cu gandul la ea!
      Dimineata mergem sa vizitam Pestera lui Ionele, legenda spune ca un localnic s-a adapostit aici fiind cautat de autoritati. Intrarea costa 10 ron si adaposteste lilieci.
      Ne indreptam apoi spre pestera Ghetarul Scarisoara, de la masina urcand cam 10 minute. De aici, ca sa ajungi la pestera trebuie sa cobori niste scari de metal, pentru a descoperi un perisaj extraordinar format din turturi, ghetari si zapada. Ghidul ne-a spus ca ghetarul are 36 metri si apa inghetata ia forma unei catedrale. Acest monument al naturii declarat din 1938 adaposteste un bloc de gheata cu vechime de peste 3000 de ani. Temperatura din pestera este in jur de 0 grade si pentru a proteja pe cat posibil acest ghetar accesul se face doar la anumite ore, in prezenta unui ghid.
Orele de vizitare sunt -de luni pana sambata : 9, 10:20, 11:40,13:00, 14:20,15:40, 17:00 si 18:00
                                -duminica: 10:20, 11:40,13:00, 14:20, 15:40, 17:00

Pe drumul de intoarcere mancam cele mai bune clatite si cea mai buna placinte facuta de localnici.
      Ne imprietenim cu un grup de tineri care ne invita sa vizitam cu ei Pestera Ursilor si desi nu era pe lista noastra decidem sa nu o ratam. ce decizie buna!!! Am vazut cea mai spectaculoasa pestera de pana acum. Totul in jur este plin de stalagmite si stalactite din calcar alb. Intrarea costa 20 ron, prea putin parca pentru acea minune!
      Istoria recenta a Pesterii Ursilor a inceput in data de 17 septembrie 1975, odata cu explozia care a permis lui Traian Curta sa faca descoperirea care ulterior avea sa devina unul din cele mai importante obiective turistice din Romania, fiind vizitata de numerosi turisti romani si straini. Istoria mai indepartata spune ca aceasta pestera a fost locuita, pana in urma cu cca 17.000 ani de ursul de Caverna (Ursus spelaeus), specie disparuta de pe pamant. In pestera Ursilor au fost descoperite oase vechi de peste 100.000 de ani. In urma cercetarilor efectuate s-a stabilit ca pestera a fost locuita doar de aceasta specie de urs. Cu cca 17.000 ani in urma, dupa un cutremur puternic, probabil, singura intrare in pestera s-a inchis iar ursii aflati in acel moment in interior au ramas captivi, acestia murind de foame. In pestera temperatura este de aproximativ +10 grade Celsius, tot timpul anului
      Ne indreptam spre Turda pentru a vizita salina, trecand mai intai pe la Cascada Pisioaia, in localitatea Vidra, sat Nemesi.

In Turda cineva ne-a recomandat Pensiunea Edy, care s-a dovedit o alegere buna (100 ron cu mic dejun inclus).
      In cea de-a cincea zi ne indreptam spre Salina. Ajungem in jur de ora 9. Intrarea costa 20 ron/persoana. Platim cu cardul si intram in tunelul lung. Ajunsi in salina coboram cu liftul si vedem roata frumos luminata.
     Ma duc la toaleta si apare prima dezamagire: desi de abia incepuse programul de vizira este foarte murdar, nimeni nu facuse curat.
      La roata atunci se curata, coboram spre barcute unde avem alta surpriza: nu avea sa ne dea rest la 50 ron, plimbarea costand 10 ron/20 minute, iar solutia gasita era sa mergem sa schimbam la intare :). Suntem norocosi,,,gasim totusi la un vizitator. Ne plimbam deci cu barcuta, mergem si la roata, insa personal am avut asteptari prea mari de la aceasta salina. Poate daca personalul si-ar fi facut mai bine treaba...

Parasim Salina si ne indreptam spre Bucuresti...gata VACANTA!!!!